Utöver lagen om allmän ordning och annan lagstiftning måste man i TYS fastigheter och områden följa TYS ordningsregler. En grannes störande beteende kan ofta lösas genom diskussion, men i vissa fall kan det behövas utomstående hjälp.
Om du misstänker att liv, hälsa, egendom eller miljön är hotad eller i fara, ring 112 och följ de instruktioner du får.
Vad ska jag göra om det störande beteendet inte upphör?
Icke-brådskande men långvarigt störande kan du rapportera via hyresgästsidorna. Mer omedelbara störningar, t.ex. långvarigt buller nattetid, kan du rapportera till fastighetens väktartjänst.
Rapportering av störande av ordning: 02 284 6998 (lna/msa)
Störande av ordning i Iltakajo: 02 275 2138 (lna/msa)
Kontakta dock väktartjänsten med eftertanke, eftersom inte alla ljud nattetid kan betraktas som störande beteende. Om du är i kontakt med väktartjänsten ska du alltid följa de instruktioner du får i telefonen.
Normalt vardagsbuller eller störande buller?
I våningshus och radhus är normala ljud en del av vardagen. I allmänhet anses ljud som gråtande barn, barn som leker högljutt och ljud från renovering eller matlagning vara normala livsljud.
I TYS bostäder är det tyst kl. 23–6, men ljud från till exempel dusch eller toaletten är tillåtna även nattetid.
Vi kan börja prata om störande ljud när ljudet är repetitivt, orimligt, olämpligt för tidpunkten eller varar oavbrutet i timmar. Du kan inte t.ex. låta TV eller musik högljutt störa under hela dagen.