Som hyresgäst ska du försöka förebygga stopp i avloppet. Felanmälan ska utan dröjsmål göras om allvarlig blockering, allt slags läckage och trasig lavoar eller wc-stol.
Du kan först försöka öppna blockeringen med något medel för avloppsrensning men om problemet kvarstår ska du göra felanmälan. För att garantera servicepersonalens arbetssäkerhet ber vi att du i din felanmälan anger om du har använt något propplösande medel.
Om avloppet inte drar alls ska du utan dröjsmål kontakta kundtjänsten eller servicejouren per telefon. Du kan bli ersättningsskyldig om du inte anmäler felet.
För att undvika vattenskador ska du aldrig spola vatten i ett tilltäppt avlopp. Om vattnet svämmar över på grund av blockerat avlopp ska du vidta omedelbara åtgärder för att förhindra och minimera skador.
Som hyresgäst är du ansvarig också för regelbunden rensning av golvbrunnen. Om golvbrunnen trots rensning inte drar ordentligt ska du göra felanmälan; proppen kan nämligen sitta längre ner i avloppsröret. Det typiska för golvbrunnsproblem är i alla fall att hårstrån och annat normalt rester har samlats i brunnen och hindrar vattnet från att rinna ut i avloppsnätet.