Hyresgästdemokrati innebär att hyresgästerna deltar i husets förvaltning. Hyresgästdemokratin ger hyresgästerna möjligheten att få information om husets ekonomi, skick och underhåll. Hyresgästdemokratin erbjuder hyresgästerna möjligheten att påverka och besluta i frågor som berör det egna boendet.
Bekanta dig med modellen för hyresgästverksamhet:
En hyresstämma hålls i varje bostadsobjekt minst en gång under varje kalenderår. Hyresstämman sammankallas av hyresgästkommittén eller, om det inte finns någon kommitté, av TYS. Vid hyresstämman väljs en hyresgästkommitté, som fungerar som objektens hyresgästers representant gentemot TYS. Hyresgästkommittén beslutar självständigt, i enlighet med anvisningarna, om användningen av den årliga verksamhetsbudget den har tilldelats, och organiserar verksamhet i enlighet med objektets hyresgästers intressen.
Våra objekt inkluderar samlingsutrymmen ämnade för hyresgästernas gemensamma aktiviteter. På vissa objekt bokas klubbrummet genom hyresgästkommittén, på andra genom TYSBooking.