Första gången jag kom i kontakt med studentbystiftelsen (TYS) var när jag flyttade in i min första bostad som ny studerande, i augusti 2015. Knappt sex år senare, nu i maj 2021, började jag sommarjobba vid TYS kundservice. Det är förstås alltid lite spännande att anlända till en ny arbetsplats, men vid TYS fick jag snabbt märka att atmosfären är öppen, arbetskamraterna trevliga och jag fick lära mig allt det nya i lugn och ro. Korona har förstås kryddat även TYS bostadsbyrås vardag – majoriteten av personalen jobbar på distans och kundtjänsten på kontoret sker via ett fönster och en dörrtelefon – men arrangemangen har funkat väl.
Jag tycker om hur månaderna har sin egen rytm på kontoret. Människor flyttar in, människor flyttar ut. Bland kunderna finns det gulisar, phuxar samt studeranden med studierna snart klappade och klara – och förstås allt där emellan.
På kontoret (och så här koronatider mycket via telefon och email) betjänar vi många såväl inkommande som utgående, finländska och utländska utbytestuderanden. Jag har bland annat fått förbereda nycklar och kontrakt för de inflyttande studerandena. För de utgående har jag behandlat ändringar i kontrakt såsom underhyreskontrakt och avtal om avbrott i boendet. Jag har själv gjort ett utbytesår i Frankrike, så jag tycker det har varit trevligt att få hjälpa våra kunder i en del av den processen som är både stressande och spännande för säkert var och en av utisarna. Jag har nyss blivit färdig filosofie magister med franska som huvudämne, och språk har annars också varit ett stort intresse för mig. Därför tycker jag det är roligt då jag får både höra och använda olika språk under arbetsdagens lopp.
Jag har trivts bra då jag bott vid TYS, och det har varit intressant att se hur saker fungerar på hyresvärdens sida. Att erbjuda bra studentboende är ett pussel med många bitar, men som tur hittar bitarna sina platser då man arbetar som ett team. Arbetet har varit mångsidigt och jag har fått intressant erfarenhet av kundservice, som jag säkert kan ha nytta av i framtiden. I arbetet har jag också lärt mig att agera i situationer, där det inte nödvändigtvis finns en allmängiltig lösning som är rätt, utan man måste ta i beaktning många olika faktorer och tillsammans hitta lösningar.
Sommaren ilade snabbt förbi, och själv blir jag kvar ännu som vikarierande kundrådgivare på TYS. Till er alla studeranden önskar jag ork med studierna, och hoppas ni alla har en trevlig höst! Koronatiden har varit tung för många, men kanske man nu redan vågar hoppas på att vi får återgå till det normala.
Rebekka Pesola
Sommararbetare/Kundrådgivare
TYS