Uutiset

Tyyssijan rakentaminen on alkanut – maarakennus- ja paalutustyöt jatkuvat tulevina viikkoina

Tyyssijan asuntokohteen rakennustyöt aloitettiin 1. huhtikuuta. Ennen kuin projektissa päästään maaliin ja Ylioppilaskylän uuteen sydämeen suunnitellut 186 asuntoa ilmastoystävällisine asumisratkaisuineen sekä kohteeseen suunnitellut monipuoliset palvelut ovat valmiit edessä on vielä useita rakennusvaiheita.

”Tähän mennessä maakerroksista ei ole löytynyt mitään yllättävää”, kertoo rakennustyömaan tuotantoinsinööri ja yhteyshenkilö Vesa Sainio Peab Oy:ltä

Seuraavien kuukausien aikana rakennustyömaalla työt etenevät maarakennus- ja paalutustöillä. Ennen aloittamista työmaata piti kuitenkin valmistella töitä varten.

”Työt aloitettiin työmaan aitaamisella ja työmaan toisessa päässä olleen parkkialueen asfaltti poistettiin. Olemme myös järjestelleet työmaatoimistoa, joka tulee sijaitsemaan osoitteessa Yo-kylä 5C, kertoo rakennustyömaan tuotantoinsinööri ja yhteyshenkilö Vesa Sainio Peab Oy:ltä

Työmaalta tullaan tulevien viikkojen aikana poistamaan valtava määrä maa-aineista ennen varsinaisten paalutustöiden aloittamista. Maan alta saattaa paljastua myös ”historian havinaa”. Parkkialueen alla on mm. vanhan Ikituurin lomakeskuksen uima-allas, jonka betonirakenteita saattaa tulla maarakennustöiden aikana vastaan.

”Tähän mennessä maakerroksista ei ole löytynyt mitään yllättävää. Muutamia vanhoja kaukolämpöputkia, jotka olivat aika kookkaita sekä muuta käytöstä poistettua infraa ja rakennusjätettä. Jos uima-allas paljastuu, saatetaan sen jäljiltä joutua poistamaan vanhoja altaan pohjan laatoituksia, kertoo Sainio.

Tähän se nousee. Työmaalta tullaan tulevien viikkojen aikana poistamaan valtava määrä maa-aineista.

Maarakennustöiden lopputuloksena on noin 5 metriä syvä kaivanto tulevan väestönsuojan osalta, johon valmistellaan ensin murskepedit paalutuskoneita varten ja myöhemmin keväällä aletaan iskeä tulevan rakennuksen paaluja.

”Ennen varsinaisen paalutuksen aloittamista työmaalla tehdään viikoilla 17-18 koepaalutusta, jossa selvitetään maaperässä olevan karikon kantavuutta sekä -läpäisevyyttä tulevan rakennuksen eri osa-alueilla, jotta suunniteltuun paalutuspituuteen tai riittävään rakenteelliseen kantavuuteen päästään. Varsinaisessa paalutusvaiheessa työmaahan isketään yhteensä noin 600 teräs- ja betonipaalua 25-35 metrin syvyyteen. Paalutus valmistuu kesän 2020 aikana, kuvaa Sainio.

Ennen varsinaisen paalutuksen aloittamista työmaalla tehdään viikoilla 17-18 koepaalutusta”, kertoo Sainio. Taustalla ensimmäisiä koepaalutuksia ollaan aloittamassa.

Tulevien viikkojen aikana Inspehtorinkadun puoleiselle työmaan sivulle tehdään myös teräsponttiseinä tukemaan liikennöityä katualuetta ja loput vanhan toimiston jäänteistä poistetaan. Kävely- ja pyöräliikenne työmaankohdalla ohjataan tarvittaessa kiertämään työmaan takakautta hetkellisesti.

”Inspehtorinkadun liikenne saatetaan joutua katkaisemaan ja liikennettä ohjataan hetkellisesti eri rakennustyövaiheiden aikana kuten raskaat ajoneuvokuljetukset esimerkiksi elementti- ja nosturitoimitukset, jotka vaativat erityistä huomiota ja tilaa toimia. Tällä hetkellä erityisesti maanrakennusvaiheessa kuorma-autojen työmaaliikenne on paljon Inspehtorinkadulla. Pääasia, että työt hoituvat turvallisesti ja toivomme kaikilta kärsivällisyyttä mahdollisten muutosten aikana”, sanoo Sainio.