TYS viestii asiakkailleen ennakoivasti ja oikeaaikaisesti. Viestinnässä onnistuminen edellyttää koko henkilöstön sitoutumista asiakasviestintään, sekä jaettua ymmärrystä viestinnän oikea-aikaisuuden tärkeydestä. Jotta asiakasviestinnässä onnistutaan, on myös sisäisen tiedonkulun oltava nopeaa ja täsmällistä.
Viestintää tehdään monikanavaisesti, monikielisesti ja saavutettavuusvaatimukset huomioiden, jotta tieto tavoittaisi asiakkaat mahdollisimman hyvin. Vuonna 2023 TYS:n verkkosivuille tehtiin saavutettavuusuudistus, ja sivuilla julkaistiin saavutettavuusseloste.
Asukkailta pyydetään palautetta säätiön viestinnästä kuukausittain eri asuntokohteisiin lähetettävissä asiakastyytyväisyyskyselyissä sekä kerran vuodessa lähetettävässä viestintäkyselyssä. Vuonna 2023 TYS:n viestintä asukkailta yleisarvosanaksi 4,03 (4,03 vuonna 2023).
Yhteisöllisyys on keskeinen osa opiskelija-asumista. TYS tukee yhteisöllisyyttä muun muassa tarjoamalla asukkaille erilaisia yhteiskäyttötiloja sekä asukas- ja sidosryhmätapahtumia.
Valtaosalla säätiön asuntokohteista on toimiva asukastoimikunta. Asukastoimintaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä asukastoimikuntien sekä asukastoimikuntien neuvottelukunnan kanssa. Vuonna 2023 asukastoimikunnat muun muassa järjestivät erilaisia tapahtumia ja huolehtivat asuntokohteiden lainatavaroista.
Vuonna 2023 asukkaille lähetettiin asukastoimintakysely, jossa asukkailla on mahdollisuus arvioida asukastoimikuntien toimintaa ja antaa omia kehitysehdotuksiaan. Kysely lähetetään jatkossa vuosittain.
Asukkaille lähetetään vuosittain asukastoimintakysely, jossa heillä on mahdollisuus arvioida asukastoimikuntien toimintaa ja antaa omia kehitysehdotuksiaan. Vuoden 2024 vastauksissa nousi erityisesti esille asukastoiminnan aktivoituminen ja se, että toiminta koettiin tärkeäksi. Vastaajat antoivat asukastoiminnan tärkeydelle arvosanan 3,54 (3,32).