Vuokran eräpäivä on joka kuun 6. päivänä. Asukkaille lähetetään koko vuoden vuokralaskut sähköpostitse sopimuksen alussa ja uusi vuokralasku seuraavalle vuodelle automaattisesti loppuvuodesta. Käytä maksaessasi oikeaa viitenumeroa! Vuokralaskusi löydät aina myös asukassivuilta.
Asukassivuilta käsin voit myös seurata maksutilannettasi. Huomioithan kuitenkin, että suoritettu maksu saattaa näkyä asukassivuilla pienellä viiveellä maksutavasta riippuen. Suoraan asukassivujen kautta tehdyt maksut näkyvät sivuilla heti, mutta kotimaisesta verkkopankista maksaessa viive on noin 1–2 arkipäivää. Wise-palvelun kautta tehdyt ulkomaanmaksut taas näkyvät sivuilla noin viikon viiveellä.
Jos sait tekstiviestimuistutuksen, vaikka maksoit jo vuokran, voit odottaa jonkin aikaa ja tarkistaa vuokranmaksutilanteesi asukassivuilta. Maksut rekisteröityvät viiveellä, joten järjestelmä saattaa joissakin tapauksissa ehtiä lähettämään automaattisen tekstiviestimuistutuksen, vaikka olisit jo suorittanut maksun. Tekstiviestimuistutus on vielä maksuton, mutta mikäli vuokranmaksu viivästyy enemmän, saat sähköpostilla maksumuistutuksen, johon lisätään 5 € maksumuistutusmaksu.
Vuokran eräpäivää ei voi siirtää, eikä vuokran maksusta tehdä TYSin kanssa maksusuunnitelmia. Jos vuokranmaksu viivästyy, asukkaalta peritään kulloinkin voimassa oleva viivästyskorko ja perimiskulut. Maksamattomat vuokrat siirtyvät perintätoimisto Visma Amili Oy:n perittäväksi
Visma Amili Oy:n yhteystiedot:
puh. 02 4808 8000
sähköposti: amili@amili.fi
Visman maksupalvelu: www.maksuhelposti.fi
Rästiin jääneet vuokrat voivat johtaa irtisanomiseen ja merkintään luottotietorekisterissä. Perintään siirretyistä vuokranmaksuista ei voi neuvotella enää TYSin kanssa sen jälkeen, kun TYS on siirtänyt perintätoimet perintätoimistolle, vaan neuvottelut maksusuunnitelmasta tulee tehdä perintää hoitavan tahon kanssa. Perheasunnon vuokrasta vastaavat puolisot yhteisvastuullisesti siinäkin tapauksessa, että toinen muuttaa asunnosta pois irtisanomista tekemättä.